Mysole
give your feet
some
love

Bekijk producten

Achillespeesklachten

De achillespees verbindt de spieren aan de achterkant van de kuit aan het hielbeen. Het is een sterke pees, de dikste in ons lichaam. De spier kan goed tegen belasting, maar is ook heel gevoelig voor overbelasting. Als mensen pijn ervaren een de achillespees, dan is de oorzaak vaak te vinden in de aanhechting van de pees.

Oorzaken achillespeesklachten

Vaak wordt meteen gedacht aan een ontsteking, maar dit hoeft niet zo te zijn. Overbelasting of achteruitgang van de pees door leeftijd komt ook vele voor.

Naast leeftijd zijn er meer oorzaken van achillespeesklachten aan te wijzen:
Teveel naar binnen zakken met de voet (overpronatie) of teveel naar buiten lopen met de voet (oversupinatie) kunnen aanleiding tot overbelasting zijn. Dat komt omdat het onderbeen draait waardoor de achillespees onder spanning komt te staan.
Een slechte lichaamshouding, lopen op harde of gladde oppervlaktes of het dragen van verkeerd schoeisel -schoenen met een te harde zool of een te zacht hakstuk of hielstuk- zijn ook aanwijsbare oorzaken.
Verder is het een veelgehoorde klacht van sporters, vooral hardlopers. 

Symptomen

Een blessure aan de achillespees is vooral voelbaar boven het hielbeen. Daar zit dan een heftige pijn. Het komt het meeste voor bij mensen die een sport beoefenen waarbij de veel springen, zoals volleyballers en basketballers. Hoe eerder je erop reageert, hoe sneller je er vanaf kan komen.

Door rust te nemen en door oefeningen te doen is de belasting op de pees weer langzaam op te bouwen. Het bevordert ook de doorbloeding en maakt het peesweefsel sterker. Ook is beweging wel belangrijk om het weefsel dat eromheen ligt soepel te houden. Fietsen en zwemmen zijn geschikte manieren van bewegen omdat er geen grote druk op de pees komt te staan.

Het herstel van een achillespeesblessure verloopt langzaam.
Om te voorkomen dat het je nog eens overkomt is het dragen van inlegzolen tegen achillespeesblessure aan te raden. Inlegzolen in de gewone schoenen en in de sportschoenen.

Inlegzolen tegen pijn achillespees

Ook hierbij geldt dat rust nemen de eerste stap naar genezing is. Sport je veel sla dan een training of een aantal trainingen over om de pees de rust te geven. Als je enkel rood en gezwollen is dan kun je een pijnstiller pakken en het gezwollen deel koelen met ijs. Rekoefeningen met je kuitspieren zijn ook goed. Niet te hard maar gewoon rustig aan.

Wanneer de pijn minder of helemaal weg is, kun je beginnen met het dragen van inlegzolen. Corrigerende inlegzolen van MYSOLE ondersteunen de voet onder de voetboog. Met deze zolen wordt de achillespees ontlast.

Scheefstand van de voet speelt een grote rol bij klachten aan de achillespees. Om dit tegen te gaan zijn inlegzolen nodig die de stand van de voet corrigeren. Een inlegzool is een simpele en goedkope maar doeltreffende oplossing om een overbelasting te voorkomen aan de achillespees. Het zorgt ervoor dat de spanning afneemt en zo krijgt het weefsel meer kans om te genezen.

De juiste corrigerende inlegzolen tegen klachten aan de achillespees vind je hieronder.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00